FANDOM

Jan Grzegorz Winurko (ur. 5 września 1883, zm. 25 marca 1964) - latymski pilot myśliwski, generał-brygadier lotnictwa.

Był synem Pauliny Winurko, jego ojciec nie jest znany. W 1903 wstąpił do armii cemeńskiej, a od 1908 służył w nowo powstałych Siłach Lotniczych. Od 1908 do 1914 szkolił się w Akademii Obrony Powietrznej w Tonnecku. Niedługo po ukończeniu szkolenia w maju 1904 został wysłany do strefy powietrznej nad granicą cemeńsko-narfijską jako pilot z III Eskadry Graniczna. 5 lipca 1914 został zestrzelony z moździerza przez narfijskich żołnierzy we wsi Oki.

Przeżył wypadek bez żadnych obrażeń i został umieszczony w obozie jenieckim w Kołominie. Po jego rozwiązaniu w maju 1918 powrócił do Awry, gdzie do 1939 służył w Siłach Lotniczych Latymii. W 1920 uczestniczył w bitwie awrzańskiej jako pilot w I Szwadronie Powietrznym, którego zadaniem było przeprowadzanie zwiadów na terytorium wroga. Po zakończeniu wojny latymsko-seirskiej został komandosem w Służbach Specjalnych Lotnictwa Powietrznego Latymii.

W 1933 został ciężko ranny w nogę po zestrzeleniu jego samolotu podczas tzw. nocy ułedzkiej.

We wrześniu 1939 został mianowany dowódcą I Szwadronu Myśliwskiego. Uczestniczył w bitwach pod Hurmą (3 września) i Hermioną (10 września).. Po rozwiązaniu jednostki w październiku 1939 uciekł do Numurii, gdzie został internowany. W 1945 powrócił do Awry i otrzymał stopień generała-brygadiera. Od 1945 do 1960 dowodził I Szwadronem Myśliwskim.w DANO. W 1960 przeszedł na emeryturę. Krótko przed śmiercią opublikował wspomnienia Kołomin (1964). Został pochowany na Wojskowym Cmentarzu na Wakrrze.

Bibliografia Edytuj

  • Hanna Kumańska, Lotnictwo "Dwójki", Wydawnictwo Kumańska, Awra, 2005, ISBN 82-655-019-720

Więcej z Fandomu

Losowa wiki